Selecteer een pagina

Het Smart Media programma

Het Smart Media programma

‘Smart’ lijkt het nieuwe toverwoord. Het gaat om smart data, smart industries, smart cities, smart regions, smart web, smart robots, smart work, en natuurlijk nog veel meer ‘slimme situaties’. Toch is er geen sprake van tovenarij, maar van ontwikkelingen die opnieuw ons wonen, werken, besturen, leren en zorgen sterk zullen beïnvloeden. 

Digitalisering kennen we en het internet zien we ook als een normaal verschijnsel. We gebruiken social media, digitale diensten, sluiten steeds meer apparaten op het internet aan, digitaliseren productiestraten, digitaliseren onze zorg en onderwijs, werken digitaal samen, inderdaad allemaal normaal en herkenbaar. Wat is hierbij dan ‘smart’? Meestal gebruiken we ‘smart’ om aan te geven dat we data die bij al deze situaties wordt gecreëerd wordt hergebruikt. Het gaat bij deze data om bijvoorbeeld uitingen in social media, gelogde gegevens, controle gegevens, onderzoekgegevens, ingevoerde gegevens, gevraagde gegevens, en nog veel meer. In steden bedenken we manieren om zulke data in de eigen situatie te hergebruiken, in totaal andere situaties te gebruiken, open te stellen voor anderen, te koppelen met heel andere data om er in al die situaties weer wat anders mee te kunnen doen.

  • We hebben het SmartDataLab project vanuit de NHL Hogeschool ontwikkeld om met partners kennis, methoden en technieken, en concepten te ontwikkelen en te delen op het gebied van ‘data wetenschap’. Op onze universiteiten ontwikkelt data science zich in een snel tempo. Maar wat wordt er ontwikkeld en bedacht, hoe kunnen we dit met elkaar delen, en hoe kun je dat in de praktijk van marketing, zorg, onderwijs, bestuur en een leefbare stad succesvol toepassen? Daaraan werken we met partners in ons SmartDataLab.
  • Het Smart Marketing project hebben we vanuit de Universiteit Twente ontwikkeld om innovatieve marketing communicatievormen te ontwikkelen en in de marketingpraktijken te implementeren.

We verwachten veel nieuwe bedrijvigheid op basis van de ‘data science’ ontwikkelingen. We willen deze graag samen met u ontwikkelen en implementeren.

Vaardigheden

Gepubliceerd op

2 december 2015